ความต่างกันของจิตและเจตสิก [English]


    The question basically I think is asking us to explain what Citta and Cetasika are. And you might remember as Ivan answered before, one of the first things we realize in the process of understanding, having an understanding arise is what is the difference between what is Nama or mentality and what is Rupa or material elements. And Citta and Cetasika are two of the mental elements or realities that make up what people generally call the mind. The Citta in English can be translated as moments of consciousness and Cetasika in English can be translated as mental states that arise with the Citta. This process of these Citta and Cesika are rising together at every nanosecond, millions of them arising and falling away every second are what acts as the cause for actions and thoughts. And it is basically understanding the nature of these Citta and Cetasika and how they arise. Everything arises and falls away because of conditions. And the more we have an understanding of how that operates. The more we realize that there is no self, there is no little being inside the brain, causing these little Citta and Cetasika to arise and fall away. It is a process that happens because of cause and effect, nothing else. And it is the understanding of what is going on that can arise when we have discussions when we deeply think about what we are learning that give us a greater insight into how these Citta and Cetasika operate and what happens when they arise and when they fall away. So basically that's what Citta and Cetasika are. But if you read further, if you can get copies of Ajahn's book from the web this will give you a deeper broader explanation as to what Citta and Cetasika are. But it's basically what makes up what is normally termed by normal people as mind.

    นาที ๓.๓๐

    คุณซีซาร์ก็คงปะปน หรือไม่ยังไม่เข้าใจชัดเจนในเรื่องของจิตกับเจตสิก ตามคำถามที่ถามว่า จิตเป็นธาตุรู้ รู้สึกว่าจะเป็นสากล อาจมีลัทธิหรือความเห็นที่ว่า เป็นของรวมสำหรับทุกคนแบบอาตมันหรืออะไรอย่างนั้น ซึ่งเป็นส่วนกลาง และเจตสิกก็เป็นของแต่ละคนไป อันนี้ก็ไม่ทราบว่าคุณซีซาร์จากคำถามถามอย่างนี้หรือเปล่า แต่การพูดถึงเรื่องจิต และเจตสิกก็คงจะทำให้เข้าใจชัดเจนว่าจิต และเจตสิกเป็นนามธรรม เป็นนามธาตุ เเล้วก็ต่างกัน เพราะว่าจิตเป็นใหญ่เป็นประธานในการรู้ ส่วนเจตสิกก็เป็นสภาพธรรมแต่ละอย่างซึ่งมีทั้งหมด ๕๒ ประเภท และเจตสิกก็จะเกิดกับจิตทำให้จิตหลากหลายเป็นจิตประเภทต่างๆ คือ เป็นกุศลจิตบ้าง เป็นอกุศลจิตบ้าง เป็นต้น


    หมายเลข 2762
    30 ก.ค. 2567